.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
استاکس‌نت چیست و چه اهمیتی دارد؟

چرا گفته می‎شود، این کرم اسرائیلی است؟ در کدهای این کرم واژه «گوآوا guava» وجود دارد. نامی عبری برای گیاهی که نامش همان نام اصلی ملکه استر است؛ کسی که مانع قتل عام یهودیان در امپراتوری پارس شد. همین طور عدد 19790509 در کدهای این کرم دیده شده، که شاید ناظر به پنج مه 1979، روزی که به ادعای منابع غربی یک یهودی فارس در ایران اعدام شد، می‌باشد.

آیا جنگ سایبری به راه افتاده است؟ به گزارش فرارو؛ این پرسش را تحلیل‌گران داخلی فعال در زمینه جنگ نرم، یا واحد سیاسی ارتش سایبری ایران مطرح نکرده است، این پرسشی است که در روزهای اخیر توسط ژورنالیست‌های غربی وشرقی به کرات در مقالات و گزارش‌هایی که نوشته اند مطرح شده است و البته اشاره به یک اتفاق مهم دارند، این که گفته می‌شود کرم استاکس‌نت تاسیسات هسته‌ای ایران، بالاخص نیروگاه بوشهر را نشانه رفته است.

استاکس‌نت، متهم ردیف اول این ماجراست و البته موضع‌گیری‌های ضد و نقیض سیاست‌مداران نقاط محتلف دنیا بر پیچیدگی ماجرا می‌افزاید.

استاکس‌نت چیست؟
استاکس‌نت، البته یک ویروس کامپیوتری نیست، بلکه کرم است. به نوشته یک متخصص رایانه ویروسی که در کامپیوتر شماست نمی‌تواند تاثیری روی آن بگذارد مگر اینکه شما این برنامه مخرب را باز یا اجرا کنید؛ اما کرم‌ها با توانایی خاصی بدون نیاز به کمک و عملکرد انسان گسترش پیدا ‌می‌کنند.

استاکس‌نت، نامی است که مهندسین رایانه بر اساس کلیدواژه‌های کد این کرم برای آن انتخاب کرده اند. کرمی که یکی از پیچیده‌ترین‌ها در نوع خود به شمار می‌رود و به همین دلیل احتمال داده می‌شود که طراحی آن کار یک هکر معمولی نبوده است.

اگرچه این کرم در فاصله بهار تا زمستان 88 طراحی و ساخته شده، اما تا اردیبهشت سال جاری ناشناخته باقی مانده بود و ظاهراً اولین بار نیز تاسیسات هسته‌ای بوشهر را مورد حمله قرار داد. برخی احتمال می‌دهند استاکس‌نت از لپ‌تاپ‌های کارشناسان روسی وارد سیستم بوشهر شده است.

ایران و استاکس‌نت و اسرائیل
اگرچه ویروس‌ها، فایل‌های کامپیوتری را تغییر می‌دهند، اما کرم‌ها بدون این که چنین کاری انجام دهند، قابلیت طراحی‌شدن به شیوه‌ای را دارند که کنترل از راه دور سیستم‌ها را در اختیار برنامه‌نویس خود قرار دهند.

محققان می‌گویند در تیر و خرداد سال جاری 60 درصد این کرم‌ها در سیستم‌های ایرانی بوده اند و 60 هزار رایانه ایرانی به آن آلوده شده است. تحلیل‌گران غربی با ابراز تردید نسبت به اظهارات وزیر اطلاعات ایران که این کرم هیچ آسیبی به برنامه هسته‌ای ایران وارد نکرده است، نسبت به این امر اذعان دارند که اگرچه کرم‌ها مبتنی بر وارد کردن حداکثر آسیب طراحی می‌شوند، این کرم با هدف معینی ایجاد شده و طراحی مبدعانه و پیچیده‌ای دارد.

برخی معتقدند برای طراحی کرمی که بهترین بدافزار(malware) طراحی‌شده تا کنون خوانده می‌شود، یک تیم حرفه‌ای، ماه‌ها و بسا سال‌ها، با دسترسی به منابعی فوق‌العاده فعالیت می‌کرده اند. کرمی که بر اساس چهار حفره امنیتی ناشناخته ویندوز، طراحی شده و بعید به نظر می‌رسد کار یک هکر معمولی بوده باشد. واقعیت‌هایی که فرضیه «دولتی» بودن منشا آن را تقویت می‌کند.

اما چرا گفته می‎شود، این کرم اسرائیلی است؟ در کدهای این کرم واژه «گوآوا guava» وجود دارد. نامی عبری برای گیاهی که نامش همان نام اصلی ملکه استر است؛ کسی که مانع قتل عام یهودیان در امپراتوری پارس شد. همین طور عدد 19790509 در کدهای این کرم دیده شده، که شاید ناظر به پنج مه 1979، روزی که به ادعای منابع غربی یک یهودی فارس در ایران اعدام شد، می‌باشد.

اگرچه سایت هندوستان تایمز بر اساس یافته‌های یک شرکت امنیتی می‌نویسد: «به رغم آن که استاکس‌نت به یک واحد هسته‌ای ایران آسیب زده؛ اما بیشترین آثار آن در هندوستان یافت می‌شود»، اما وجود این کدهای پیچیده در استاکس‌نت و همین طور اظهارات وزیر اطلاعات ایران مبنی بر این که اخیراً 4 جاسوس هسته‌ای دستگیر شده اند، این فرضیه را تشدید می‌کند که استاکس‌نت ساخته دست اسرائیل برای ایجاد آسیب در واحدهای هسته‌ای ایران است و همه این‌ها برای آن کافی است که انتظار آغاز عصر جنگ سایبری را بکشیم.

عصر جنگ سایبری؟
تقی‌پور، وزیر ارتباطات گفته است: «تاکنون خسارت جدی از خرابی و از کاراندازی سیستم های صنعتی در جریان نفوذ این ویروس به سیستم‌های داخلی گزارش نشده است. هم‌چنین در صورتی که این ابزارها برای سیستم های مورد نظر کفایت نکند تیم‌های عملیاتی وزارت ارتباطات آمادگی آن را دارند تا برای پاکسازی شبکه ها و رایانه های آلوده به این ویروس اقدام کنند».

با این حال مقامات دیگر دولت‌های جهان نگرانی جدی خود را از آغاز عصر جنگ‌های سایبری اعلام کرده اند، به نوشته دویچه وله روسیه پیشنهاد عقد یک پیمان چندجانبه شبیه منشور ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی را مطرح کرده است. پیشنهادی که آمریکا آن را تهدیدی برای قدرت بلامنازع خود در فضای سایبر می‌داند و اروپا با توجه به وابستگی شدیدش به فناوری اطلاعات در نقش میانجی‌گر سعی در تحقق آن دارد.

اینک 22 سال از انتشار نخستین کرم بر روی اینترنت می‌گذرد و با حمله یک کرم ظاهراً اسرائیلی به سیستم‌های نیروگاه هسته‌ای بوشهر، خطری به نام جنگ بی‌خون و خون‌ریزی سایبری جدی شده است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.078 seconds.